Search
Close this search box.

اخبار و مقالات

ساخت­‌شکنی روایت پسانوگرا از روایت کلاسیک به‌­عنوان فراروایتی است که ساختاری نو از داستانی می­‌آفریند که پیش از این وجود داشته است. چنین ارجاعی را گاه حتی در آثار کلاسیک تاریخ نمایش نیز می­‌بینیم. به­‌عنوان مثال، ارجاعات اسطوره­‌ای در نمایشنامه­‌های یونان باستان را می‌­توان نوعی بینامتنیت محسوب نمود که در آن متن به روایتی ورای […]

سِر نوئل کارد، نمایشنامه‌­نویس، بازیگر و آهنگساز انگلیسی، در سال 1899 میلادی، در یک خانواده‌­ی متوسط انگلیسی چشم به جهان گشود. از همان کودکی، با تشویق مادرش وارد یک آکادمی رقص در لندن شد. نخستین حضورش بر صحنه، در ژانویه‌­ی 1911، در نمایشی کودکانه به نام ماهی قرمز بود. او از یازده‌­سالگی شروع به بازی […]

1– زمستان سال 1378، برگردان «جاده‌ی باریک به شمال دور» نوشته‌ی نویسنده‌ی انگلیسی، ادوارد باند، برای تمرینات شش‌ماهه‌ای که شوربختانه به دلایل فرامتنی و بسیار تلخی روی صحنه نرفت، شد تحقق رؤیای تشکیل گروه تئاتری مستقل از پس سالیان بسیار که نامش به احترام جناب مولوی و نعلبندیان شد: «وَ ناگهان». از خاطراتِ تلخ پایان […]

سال­‌های کودکی‌ام هم‌زمان بود با سال­‌های جنگ هشت‌­ساله بین ایران و عراق. آن روزها در روستا زندگی می‌کردیم. روستایی با‌‌خانه­‌های ساده و‌ کاهگلی، در دل بیشه‌ی بالارود. چشم‌انداز ‌‌‌خانه‌ی‌ گرم و ساده‌ی ما کم‌نظیر بود. زیبایی چشم‌انداز خانه‌مان را هیچ‌کجا ندیده‌ام. در‌ خانه را که باز می‌کردیم به فاصله‌ی چند متر، که جاده‌ای خاکی بود، […]

فریدا کالو در شش­‌سالگی به فلج اطفال مبتلا شد و در هجده‌سالگی از یک تصادف مرگبار جان سالم به در برد: با یک ساق پا، ستون فقرات و لگن خردوخاکشیر اما همچنان مقاوم دربرابر درد و مشکلات. هنگامی که دوران نقاهتش را در تختخواب سپری می‌کرد، تصمیم گرفت تا بی‌هیچ پیشینه‌ی تجربی یا آموزشی به […]

اسلاوِنکا دِراکولیچ زاده‌ی چهارم ژوئیه‌­ی 1949 شهر ری‌بِکا در کرواسی است. وی در دانشگاه زاگرب در رشته‌های ادبیات تطبیقی و جامعه‌شناسی تحصیل کرده. فعالیت نویسندگی را ابتدا با دو نشریه‌­ی استارت و باناس ــ هر دو چاپ زاگرب ــ شروع کرد. بعدها، در سال 1990، بنا به دلایل سیاسی مجبور به ترک کرواسی و مهاجرت […]

کتاب فلسفۀ تئاتر تئاتر را به مثابۀ پدیداری اجرامحور و تنانه مورد بررسی قرار می­‌دهد و برای دستیابی به مفهوم کلان این پدیدار، بدون اینکه در دام مفاهیم صرفاً انتزاعی بیفتد، از تئوری‌های کلاسیک، مدرن و پست‌مدرن در قالب سه روش تحلیلی (نشانه‌شناسی، انسان‌شناسی و پدیدارشناسی) بهره می‌جوید. در این مسیر دشوار، نگارنده تلاش کرده […]

درحال آماده سازی نمایش بیشتر